Lawplili_MainPic אלימות במשפחה
Lawplili_MainPic אלימות במשפחה
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    דרך אבא הילל סילבר 12,

    מגדל ששון חוגי,

    מתחם הבורסה רמת גן

    טלפון: 077-8041822

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    עורך דין אלימות במשפחה

    תופעת אלימות במשפחה היא אחת החוליים הרעים של כל חברה ומגזר. תופעה זו מוגדרת כאלימות המופנית כלפי "בן משפחה" כמשמעו בחוק.

    עורך דין אלימות במשפחה

    הגדרת "אלימות" אינה מופיעה בחוק, אולם הפסיקה הרחיבה את גבולותיה גם לתופעות אלימות שאינן משאירות סימנים על הגוף, כגון אלימות מילולית, אלימות כלכלית, אלימות מינית ואלימות המפעילה לחץ נפשי.

    תוכן עניינים

    אלימות במשפחה נחשבת כ"תקיפה בנסיבות מחמירות" הגוזרת אחריה מנעד עונשין גבוה יותר.  תופעות האלימות במשפחה השכיחות ביותר הן אלימות המופעלת כלפי בן זוג ואלימות המופעלת כלפי ילדים חסרי ישע.

    1. אלימות במשפחה כחלק ממאבקי גירושין

    לעיתים אלימות במשפחה, על צורותיה השונות, משמשת כמנוף להפעלת לחץ במסגרת הליכי גירושין.

    למשל כאשר האישה מגישה תביעת גירושין או מביעה רצונה לפתוח בהליכי גירושין, הבעל חוסם את גישתה למקורות הכלכליים של התא המשפחתי ובכך מונע בעדה לכלכל את עצמה ומשאיר את האישה ללא מקורות מחייה עצמאיים,  מפעיל עליה לחץ נפשי באמצעות הסתת הילדים וכד' או נוקט באלימות פיזית ממשית כדי להניא אותה מהגשת התביעה לגירושין.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      ישנם מצבים שכאשר הבעל מעוניין להגיש תביעת גירושין,  אישה הרואה עצמה נפגעת אלימות, ממנפת את אשמת האלימות לטובת השגת יתרונות בבואה לחתום על הסכם גירושין עם הסדרי ראייה של הילדים, על פיצוי כספי וחלוקת המשאבים. המציאות מוכיחה כי ישנם מקרים שבהם האישה מאשימה את בעלה בהאשמות שווא מתוך תקווה לזכות בנקודות במאבק הארוך בדרך לגט.

      2. מהם האמצעים המשפטיים העומדים לטובת הטוען לאלימות במשפחה?

      בשל הרגישות הרבה של החברה ומערכת המשפט לעבירות אלימות במשפחה, העמיד המחוקק מגוון כלים לרשותו של הטוען לאלימות במשפחה:

      • תלונה במשטרה
      • צו הגנה – צו האוסר על האדם החשוד באלימות להיכנס לדירה שבה מתגורר המתלונן, להטריד אותו ולהפריע לו להשתמש בנכס העומד לרשותו. ניתן אף להוסיף בקשות שונות לצו הגנה כגון מתן ערובה להתנהגות טובה, החרמת הנשק שנמצא ברשותו של הנילון ועוד.
      • צו למניעת הטרדה מאיימת – בית המשפט רשאי להוציא צו נגד הנילון לפיו אסור לו ליצור כל קשר עם המתלונן, בכל צורת מדיה שהיא, להימצא במרחק מסוים מבית המתלונן או להטריד אותו בכל דרך שהיא.
      • צו להבטחת מדור שקט ושלו – במקרים שבהם קיים חשש סביר לנקיטת אלימות או שכבר ננקטה אלימות כלפי בן משפחה, רשאי בית המשפט להוציא צו להבטחת מדור שקט ושלו שמשמעו הרחקת בן הזוג הפוגע מבית המשפחה המשוועת לשקט ושלווה. יתרונו של צו זה הוא האפשרות להוציאו ללא הגבלת זמן – זאת במסגרת תביעת מזונות

      צו זה קיצוני יותר מצווים אחרים שכן הוא פוגע בצורה משמעותית בחרותו ובחופש התנועה של הנילון.

      תפקידו של עורך הדין, בין אם מייצג את הצד הנפגע או את הצד הפוגע, לנסות להשתמש בכלים המשפטיים העומדים לרשותו בצורה חכמה ולא רק בצורה צודקת, תוך התחשבות מרבית בנסיבות המקרה ובמעגלים הסובבים את הצדדים.

      3. תפקידו המורכב של עורך דין אלימות במשפחה

      בניגוד לעבירות פליליות רבות שבהן תפקידו של עורך הדין מוגדר וידוע – חילוץ לקוחו מהסבך הפלילי, הרי שבעבירות אלימות במשפחה, ישנם אספקטים נוספים שבהם עורכי דין העוסקים באלימות במשפחה, חייבים להתחשב.

      כיוון שמדובר בעבירות שנעברו במסגרת התא המשפחתי, הרי שקשה לדבר על "מנצח" ומפסיד" שכן שני הצדדים קשורים ביניהם אם באמצעות הילדים המשותפים ואם בקשרי רכוש ענפים.

      כל פתרון חייב להביא בחשבון את טובתם של הילדים ואת המשכו של מארג התא המשפחתי במתווה כזה או אחר. עורך הדין המייצג אחד מן הצדדים, חייב להיות קשוב לצרכים השונים ולתת ביטוי לאינטרס המשותף שפגיעה בו, משפיעה גם על חפים מפשע.

      עורך הדין המייצג אחד מן הצדדים, חייב להיות קשוב לצרכים השונים ולתת ביטוי לאינטרס המשותף

      עורך דין המייצג נאשם באלימות במשפחה, מתמודד עם החזקה כי לקוחו מוחזק כ"מסוכן".

      דבר זה מכתיב כמובן את דרך הטיפול שכן כל אלטרנטיבה שתוצע, חייבת לקעקע את חזקת המסוכנות. אם קיבל בית המשפט את התביעה והרשיע את הנאשם באלימות במשפחה, הרי שכדי להפחית את חומרת העונש הקבוע בחוק, על עורך הדין להסב את תשומת לב בית המשפט לשיקולים רחבים ובהם: השפעת עונש המאסר על שאר בני המשפחה, היחסים השוררים בין הנאשם לבני המשפחה,

      עמדתם בשאלת העונש הראוי, האם הנאשם נקט בצעדים כדי למנוע את הישנות המקרה כמו סדנאות טיפוליות ועוד, וכן את עמדת הצד הנפגע.

      אף עורך דין המייצג את הצד הנפגע, חייב להיות קשוב למצוקות המתלונן, לזהות דחיפות בבקשות השונות המוגשות לבית המשפט ולהציג אלטרנטיבות שונות לפתרון המצב השורר בין הצדדים תוך התחשבות מרבית בתא המשפחתי.

      ייחודיותה של עבירת אלימות במשפחה, מכתיבה את הקריטריונים הנלקחים בחשבון בבוא בית המשפט לגזור את עונשו של הנאשם שכן כפי שצוין לעיל, לכל עונש שייגזר, תהיה השפעה על מעגל רחב של נפגעים חפים מפשע.

      ולסיכום: עבירות אלימות במשפחה הן בעלות מאפיינים ייחודיים הנגזרים מהצדדים לעבירה החולקים תא משפחתי אחד. עורך הדין של כל אחד מהצדדים חייב לגלות קשב, יצירתיות ורגישות כדי לצלוח את ההליך באופן ובפתרון שייתן ביטוי להשלכות על שאר בני המשפחה – הנוכחים בהליך אולם פעמים קולם אינו נשמע.

      עורך דין אלימות במשפחה - שאלות נפוצות

      האם עורך דין הנחשף לאלימות במשפחה חייב לדווח למשטרה?

      החוק אינו מחייב עורך דין הנחשף לאלימות במשפחה בדיווח על כך למשטרה. עם זאת, אין ספק כי דווח למשטרה, על ידי כל גורם שהוא, על אלימות במשפחה – זו פעולה שחשוב לבצע, שכן הדבר גורם לכך שבן המשפחה האלים מועמד לדין ומורחק ממשפחתו ומהחברה כולה – וכך איש אינו מהווה קורבן למעשי האלימות של אותו בן משפחה.

      איך אלימות במשפחה משפיעה על ילדים?

      אלימות במשפחה, מכל סוג שהוא, משפיעה על ילדים באופן שלילי. למשל, אלימות מילולית המופעלת כלפי ילדים, אף אם לא מדובר בקללות אלא במשפטים כמו "לא תגיע/י לשום דבר בחיים" – גורמת לילדים להאמין שהם באמת לא יגיעו לשום דבר בחיים, וכן לנזקים נפשיים חמורים נוספים. בנוסף, אלימות מילולית יכולה לפגוע ביכולת החשיבה של הילדים. אלימות פיזית במשפחה, בין אם היא מופעלת כלפי הילדים ובין אם כלפי כל בן משפחה אחר, עשויה לגרום לילדים לחשוב שאלימות פיזית היא הדרך לפתור בעיות, ובמקרים כאלה ילדים נוטים להשתמש באלימות גם כלפי חבריהם וגם כלפי ילדיהם כשהם הופכים להיות הורים בעצמם, שכן הם לא מכירים ולא הכירו שום פתרון אחר.

      מהם סימני האזהרה המובהקים שמחייבים פנייה לעורך דין העוסק באלימות במשפחה?

      סימני האזהרה המובהקים שמחייבים פנייה לעורך דין העוסק באלימות במשפחה כוללים שתלטנות (למשל – איסור על מפגשים עם אחרים, כשמדובר בבן זוג), אובססיה וקנאה מוגזמת (גם כן כשמדובר בבן זוג), והתפרצויות זעם לעתים תכופות ובאופן שאינו פרופורציונלי לסיטואציה. אלו התנהגויות המעידות על כך שאותו אדם הפועל כך עלול בהחלט לנהוג באלימות מילולית ואף פיזית כלפי המשפחה שלו.

      כיצד עורך דין מגן בשם החוק על הסובלים מאלימות במשפחה?

      בישראל חוקק החוק למניעת אלימות במשפחה. לפי חוק זה, בית המשפט רשאי להעניק צו הגנה כנגד אדם שנהג/נוהג באלימות כלפי בני משפחתו, ולרבות אם התעלל בבן משפחתו התעללות נפשית ארוכה ומתמשכת ו/או לא אפשר לו לנהל באופן סביר את חייו, או אם האדם הסביר יכול להניח שקיימת סכנה גופנית לבני משפחתו של אדם זה הנוכחים בקרבתו. לצו ההגנה תוקף של שלושה חודשים, אך ניתן להאריך את תוקפו לשנה (אך לא מעבר לכך). הפרת צו ההגנה מחייבת פנייה למשטרה או לבית המשפט.

      *אתר אלימות במשפחה – LawPlili מכיל מאמרים משפטיים וניתוחים משפטיים אך אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני. יובהר כי העושה שימוש באמור באתר עושה כן באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8041822 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף